Moeite met concentreren en komen tot werken

Als kinderfysiotherapeut ben ik ook gespecialiseerd in het behandelen van kinderen met problemen in de prikkelverwerking (sensorische integratie).

Al onze zintuigen nemen gedurende de dag verschillende prikkels op en geven deze een plekje in de hersenen. Vanuit die prikkels kom je tot bewegen en reageren op de omgeving.

Bij sommige kinderen verloopt dit verwerken van prikkels niet adequaat. Prikkels kunnen overdreven hard of juist veel te zacht binnen komen in de hersenen. De hersenen zullen dan een ander signaal afegeven waardoor een kind op een andere manier reageert.

 

Kinderen die prikkels te hard binnen krijgen:

Kinderen krijgen gedurende de dag te veel informatie binnen. Deze informatie kan vervelend zijn of ze weten niet hoe ermee om te gaan. Een kind bedenkt een eigen manier om ze toch te verwerken.

Sommige kinderen horen , zien, voelen en ruiken alles in de omgeving. Ze nemen alles in zich. Wanneer een kind niet goed kan filteren wat echt van belang is kan het snel afgeleid zijn. Of het kind geeft aan last te hebben van andere kinderen. Soms gaat het kind zich fysiek afweren of afzonderen om de prikkels niet binnen te krijgen (bijvoorbeeld liever in het donker zitten, telkens degene naast zich aanraken, niet in de rij willen komen of veel naar de wc lopen).

Andere kinderen lijken juist enorm goed mee te doen in de klas en komen oververmoeid thuis. Thuis hebben ze een manier nodig om zich te ontladen. Krijgen ze deze niet in een activiteit dan kan het zijn dat er een enorme woede-uitbarsting zal zijn. De emmer loopt letterlijk over. Dit zijn ook kinderen die vaak moeite hebben met in slaap vallen in de avond.

 

Kinderen die prikkels nauwelijks binnen krijgen:

Deze kinderen krijgen te weinig prikkels binnen om zich actief te houden of zich te kunnen concentreren. Dit zijn de kinderen die constant zitten te wiebelen op hun stoel, ineens opspringen en gaan rondrennen. Deze groep omvat ook kinderen die continu aan alles zitten te friemelen, dingen in de mond stoppen of aan andere kinderen gaan zitten. Ze doen dit om juist beter te voelen wat ze doen en zich beter te kunnen concentreren.

Binnen deze groep vallen ook kinderen die in slaap lijken te vallen binnen de les of die moeilijk tot bewegen zijn aan te zetten. Ze krijgen zo weinig prikkels door en gaan er niet naar opzoek waardoor ze zich niet kunnen concentreren en onderuitgezakt in de les zitten.

 

Met kinderen die problemen hebben in de prikkelverwerking is het van belang om de prikkelverwerking in kaart te brengen. Er vindt een gesprek met ouders plaats om de problemen in kaart te brengen. Daarnaast vindt er een gesprek met het kind plaats. Verschillende zintuigen worden middels bewegen en spelletjes onderzocht. Vaak is er ook een observatie op school nodig om de puzzel compleet te maken.

Samen met ouders, kind en omgeving wordt een plan gemaakt om de kinderen te helpen. De behandeling bestaat met name uit advisering, in de praktijk toepassen en weer evalueren.