In de basisschool leeftijd leren kinderen zowel in hun grove als in hun fijne motoriek veel bij. Ze komen tot moeilijkere balansspelletjes, kleuren, knippen en schrijven en starten vaak met zwemles en sportactiviteiten. Ze zitten steeds langer per dag stil op hun stoel en moeten met steeds meer concentratie en zelfstandigheid hun taken afmaken.
Kinderen die moeite hebben met hun motoriek worden zich daar steeds bewuster van. Dit zal ook invloed hebben op hun sociale leven. Meedoen met buiten spelen en in de sportvereniging is voor de kinderen een steeds belangrijker aspect.
Als kinderfysiotherapeut brengen we de hulpvraag in kaart en gaan we samen met het kind kijken waar het probleem ligt. In plaats van te herhalen wat op school of tijdens het sporten alsmaar niet lukt gaan we uit van de sterke kanten van het kind en breiden deze verder uit. Zo kan het kind met een goed gevoel steeds meer uitdagingen aan gaan.
Hulpvragen die veel voorkomen in deze leeftijd:
- Onhandigheid in motoriek, niet goed mee kunnen komen met de gymles. (lees meer…)
- Leren fietsen.
- Moeite met behalen van zwemdiploma.
- Problemen in fijne motoriek: pengreep, knippen, vouwen. (lees meer…)
- Schrijven binnen de lijnen, in voldoende tempo schrijven, schrijfkramp (lees meer…)
- Moeite met concentreren en komen tot werken. (lees meer…)
- Hoofdpijnklachten.
- Moeilijk bij kunnen houden van rentempo.
- Herhaaldelijke blessures tijdens sporten.
- Vermoeidheidsklachten.
- Pijnklachten in spieren en gewrichten: bijvoorbeeld door onderliggende aandoeningen, spierziekten of hypermobiliteit.
Kinderen worden in de praktijk behandeld. Oefeningen worden zo gekozen dat ze in de belevingswereld van het kind vallen. Om het succes van de behandeling te vergrootten worden ouders maar ook leerkrachten en sportbegeleiders betrokken.
Op sommige momenten is het zinvol om ook een observatie in de klas en of gymzaal te doen. Zo kan er gerichter gewerkt worden aan de hulpvraag.